Урок зарубіжної літератури, вч. Панова Г.В.



Вчитель Галина Володимирівна Панова
Урок зарубіжної літератури в 11 класі
Тема: «ЖИТТЄВИЙ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ П. ЦЕЛАНА. УКРАЇНСЬКЕ КОРІННЯ ПОЕТА. МОДЕРНІСТСЬКЕ ЗОБРАЖЕННЯ ТРАГЕДІЇ ГОЛОКОСТУ У ТВОРІ «ФУГА СМЕРТІ»
   Мета: Навчальна : презентувати учням особистість Целана, познайомити з його творчим доробком, розкрити особливості зображення трагедії Голокосту в поезії,;
   Розвивальна:розвивати дослідницькі, комунікативні, творчі навички, життєві компетенції учнів, удосконалювати в учнів уміння і навички ідейно-художнього аналізу поетичного твору, навички зв’язного усного мовлення та критичного мислення,
     Виховна: виховувати високі моральні якості, почуття національної свідомості, негативне ставлення до війни.
    Обладнання: портрет Целана, презентація творчості, відеофільм «Голокост 1939-45рр», музичний твір «Фуга» Баха, картина Пікассо «Герніка», схеми для асоціативних парадигм, картки із завданнями для роботи в групах, літературний словник.
       Випереджальні завдання:
1. Літературні теленовини  «Життя і творчість П. Целана « ( презентація)
2.  Відеоролик «Трагедія Голокосту» Історична довідка. повідомлення учня - історики
3. «Фуга смерті» - мовою автора (мистецтвознавці)
4.Дослідницька робота «Аналіз поезії  «Фуга смерті» (літературні критики)
А) художня реальність вірша « Фуга смерті»
Б) жанр і специфіка поезії
В) система образів
Г) образ молока, як символу життя
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і умінь.
Епіграф: «Немає людини, що була б як острів, сама по собі.
Кожна людина – грудка Землі…»                    Дж. Донн.

МІНІ - ГЛОСАРІЙ.
Голокост (гр. спалений цілком) — загибель значної частини єврейського населення Європи (понад 6 млн.) підчас систематичного переслідування і знищення його нацистами та їхніми підручними в Німеччині та на оку­пованих нею територіях протягом 1933— 1945 рр.
Фуга – поліфонічний (багатоголосий) твір, який експонує одну, або кілька тем почергово у всіх голосах.
Поліфонія - багатозвуччя, засноване на одночасному гармонійному поєднанні та розвитку рівноправних самостійних мелодійних ліній.
Модернізм  загальна назва нових течій к. 19 поч. 20 ст. нереалістичного спрямування, що виникли як заперечення традиційних форм минулого.
Верлібр – вільний вірш без рими і розмірів з довільним чергуванням рядків різної довжини.
ХІД УРОКУ
Вступне слово вчителя: Війна… страшне слово… Хоч би скільки книжок було написано про Велику Вітчизняну війну, мабуть ніколи не настане час, коли можна буде стверджувати, що вже досить сказано. Письменники, художники, музиканти звертаються у своїх творах до теми війни, Сьогодні на уроці ми ще раз поринемо у світ війни, але побачимо її вже з іншого боку – через колючий світ концтаборів. Ми познайомимося  з австрійським  поетом українського походження, який теж писав про війну, творчість якого сповнена глибоким стражданням.
Отже, тема нашого уроку : «ЖИТТЄВИЙ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ П. ЦЕЛАНА. УКРАЇНСЬКЕ КОРІННЯ ПОЕТА. МОДЕРНІСТСЬКЕ ЗОБРАЖЕННЯ ТРАГЕДІЇ ГОЛОКОСТУ У ТВОРІ «ФУГА СМЕРТІ»
На кінець року ми повинні знати творчий шлях Целана, який розкрив глибину трагедії голокосту, визначити як автор зобразив трагедію війни у вірші  «Фуга смерті» , і зрозуміли, що це не тільки модерніське зображення трагедії , а й пройнялися болем поета за людей.
       Довгий час Пауль Целан був  загадкою для своїх читачів:писав німецькою, народився на Україні, жив у Франції.  У свої 50 – Целан покінчив життя самогубством, кинувся з мосту МІРАБО.
       Що ж змусило поета, який був у зеніті слави, митця, вже за життя проголошеного класиком, який був нагороджений престижними літературними преміями – накласти на себе руки. Які події і факти могли спровокувати поета на самогубство . Про це ми дізнаємось з його біографії.
Додому групі біографів  було дане  випереджальне завдання підготувати презентацію « Сторінками життя поета»
Учні презентують роботу, клас складає хронологічну таблицю.
Вчитель  Поет, який так мріяв про свою домівку повернувся до нас із забуття. До недавнього часу ми мало що знали про Целана і тільки з початком 90 –х він прийшов у літературу. Через долю поета прокотилася найжахливіша трагедія 20 століття - Голокост, який Целан сприйняв як особисту трагедію. Звернемося до глосарію: Що таке ГОЛОКОСТ?  Слово історикам:
Голокост (гр. спалений цілком) — загибель значної частини єврейського населення Європи (понад 6 млн.) підчас систематичного переслідування і знищення його нацистами та їхніми підручними в Німеччині та на оку­пованих нею територіях протягом 1933— 1945 рр. У роки війни нацистами було створено 22 табори смерті. Один з найвідоміших і найстрашніших – ОСВЕНЦІМ (АУШВІЦ) дозвольте процитувати :
Утром сонце встает из тумана
От посипаних прахом полей
Не забить мне тепер Аушвиц – Биркенау,
Дим людей , дим людей, дим людей….
В Україні євреїв знищували не тільки в Бабиному Яру, І 27 січня в усьому світі відзначають день пам’яті жертв ГОЛОКОСТУ.
Запрошую вас переглянути відеоролик «Голокост у поезії «Фуга смерті» Пауля Целана.
Вчитель: Послухаємо поезію у перекладі з німецької Петра Рихла.
(читання тексту)
А ось як читає сам автор –( запис)
Вчитель. Ви вже прослухали фугу а тепер слово мистецтвознавцям.
Повідомлення перше: Фуга – поліфонічний музичний твір, я якому тема постійно повторюється як і в поезії Целана
Повідомлення друге: Фуга  - це поєднання не тільки поетичних жанрів, але і видів мистецтв.
Повідомлення третє: Образи і асоціації, які протистоять у слові смерть.
Слово літературним критикам
Теми досліджень :
-          Художня реальність вірша « Фуга смерті»
-          жанр вірша
-          система образів поезії
-          головний мотив вірша (створення асоціативного куща)
Вчитель: Ми провели дослідження вірша «Фуга смерті», розкрили особливості зображення трагедії  Голокосту в поезії і побачили як автор принцип контрастів.
Давайте створимо таблицю – схему АНТИТЕЗУ
Комендант
Покірливі в’язні
жорстокість
Гуманізм
варварство
Милосердя
вбивця
Закоханий
Попеляста коса СУЛАМІФ
Золотокоса Маргарита
садизм
Сентименталізм
Німецька музика
Єврейські музиканти
пам’ять
Забуття
смерть
життя

Вчитель. Таким чином, Целану вдалося передати самою формою вірша психологічний стан приреченої людини, в’язня: уривки фраз, відсутність логіки, коли нічого не пояснюється, а йде лише констатація фактів – все це свідчить про глибоку трагедію, про злам душі.
- Отже, як ви думаєте, як відповів Целан на слова Адорно, що « неможливо писати поезію після Освєнціма»?
( що не тільки не можна, а треба писати і після Освєнціма і про ті жахи і страх, що були там, у концтаборах)
- Дійсно, поезія мусить співати і про трагічне. І Целану це вдалося, написавши свою «Фугу смерті», яка стала програмним твором у німецькомовних країнах, і яка стала «знаменням ХХ століття.»
- Як ще можна назвати цей твір по іншому? (підібрати синоніми, епітети до назви твору або самого твору.)
Створення асоціативної парадигми - малюнка.
Вчитель. Ткаим чином, Целану вдалося передати самою формою вірша прихологічний стан приреченої людини, в'язня: ровки фраз, відсутність логіки, коли нічого не пояснюєтьчся, а йде лише константація  фактів - все це свідчить про глибоку трагедію, про злам душі.
- Отже, як ви думаєте, як відповів Целан на слова Адорно, що "неможливо писати поезію після Освєнціма"? (що не тільки можна, а треба писати і після Освєціма і ні про ті жахи і страх, що були там, у концтаборах)
_ Як ще можна назвати цей твір по іншому? (підібрати синоніми, епітети до назви твору або самого твору.)
Створення асоціатичної парадигми - малюнка.



 



Всескорботна елегія, пересторога для людства


Твір – застереження від ідеї боротьби за «чистоту нації»
 



Закріплення матеріалу.
Запитання для аналізу вірша.
1. Чому свій вірш Целан назвав фугою? (водночас розвивається декілька тем)
2. Які ж це теми?
3. Як передається тема Голокосту у вірші? (через багатство асоціативних образів, символів)
4. Яка основна думка твору? ( трагедія Голокосту – не лише трагедія єврейського народу, а трагедія всього світу)
Вчитель. Целанівська Фуга здобула всесвітнє визнання. Вона стала емблемою Другої світової війни у поезії, так само як «Герніка» Пікассо – в образотворчому мистецтві.
(демонстрація картини «Герніка» Пікассо )
- Як можна співвіднести цей твір живопису із «Фугою смерті»?
( відображено жах, страх, абсурдність, трагедію війни)
Вчитель. Тема війни безмежна, але ми обмежені у своїх можливостях, і тому зупинилися лише на кількох творах, присвячених цій темі. Я думаю, що цього достатньо, аби у вас склалося уявлення про ті трагічні події та їх відображення у літературі.
- Отже, вернімося до нашого інформаційного грона. Що ми запишемо у колонці «Целан про війну»?
( погляд на війну через колючий дріт концтаборів чи засудження фашистської ідеології, осуд війни)
- Чи пам’ятаєте ви, хто з українських письменників, поетів писав про війну?
( дописати у гроно)
- Як бачимо, всіх письменників і поетів, які писали про війну об’єднує одна ціль: засудження війни і попередження людству.
Дискусія.
- Як ви вважаєте, чому більшість письменників негативно ставляться до війни?
- Чи може мистецтво взагалі і література зокрема запобігти війні? Чому?
- Чи є взагалі якась можливість запобігти війнам у майбутньому?
- Чи зобов’язані ми, люди ХХІ ст., пам’ятати про подвиг народів у Другій світовій війні?
- Що треба зробити особисто тобі, щоб не було війни?
- Чи думали ви коли-небудь, що теж відповідаєте за те, що діється на нашій планеті?
(Звернення до епіграфу.)
Підсумкове слово вчителя. Звичайно, мистецтво не вирішить такої глобальної проблеми як запобігти війні, але мистецтво звертається до розуму, до душі особистості, інколи змушує нас замислитися і відчути біль за інших. Мистецтво застерігає і попереджає людей: не будьте байдужими.
В наш час багато людей егоїстів, думають тільки про себе і не бачать себе в масштабах країни, а тим більше планети. Провини за те, що відбувається навкруги, не відчуває майже ніхто. Саме така позиція людини і призводить до війн. Зло процвітає тому, що є безліч байдужих людей, які його не бачать, не хочуть бачити. Почуття вини приніс із війни Твардовський і Белль, Камю і Аполлінер, і Целан. Про єдність людей, про відповідальність кожного за те, що відбувається поряд, говорив і Дж. Донн – англійський поет 17 ст. ( звернення до епіграфу)
Таке ставлення до життя притаманне не кожному, а лише людям високого духовного рівня. Але чи кожен може нести відповідальність за все, що відбувається у світі? Чи це дано тільки обраним? Звичайно, може кожен. Але цьому треба вчитися. Отже, давайте будемо вчитися бути людьми з великої літери.
VІ. Підсумок і оцінювання
VІІ. Домашнє завдання (на вибір):
- написати твір-мініатюру «Мої враження після прочитання Фуги смерті»
- написати есе «Фуга життя»
- дати розгорнуту письмову відповідь «Трагедія Голокосту очима Целана»
Індивідуальні завдання:
Ø намалювати ілюстрації до твору,
Ø Порівняти художній світ «Фуги смерті» Целана та вірша Твардовського «Мене вбито під Ржевом»
Ø Створити асоціативний малюнок «Світ поезії Целана»



Додатки за посиланням:
https://docs.google.com/presentation/d/13SLlxMycyQY6XaZouuCL-T39DvxOIEGfPUrPS-SjFHA/pub?start=false&loo  p=false&delayms=3000

https://www.youtube.com/watch?v=qOKp1YrcR24


https://www.youtube.com/watch?v=gVwLqEHDCQE

Немає коментарів:

Дописати коментар