Урок з української літератури в 6 класі.
Тема.
Леся Воронина - сучасна письменниця, авторка багатьох книг для дітей. Фантастична, романтична, багатоепізодна повість
«Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9».
Мета: зацікавити шестикласників життєвим і творчим шляхом
сучасної письменниці, авторки багатьох книг
для дітей
Л. Ворониної; розвивати навики
аналізу її
фантастичної багатоепізодної повісті, виявити
ідейно-тематичну спрямованість твору, особливості назви; розвивати вміння
толерантно і аргументовано доводити свою думку, відстоювати власну позицію; прищеплювати
інтерес до пізнання нового, виховувати прагнення до самовдосконалення,
самореалізації в ім’я добра.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет Лесі Ворониної, мультимедійна презентація,
ілюстрацій-
ний матеріал, книжкова виставка письменниці.
Епіграф
уроку: Не
думай про страх, то його й не буде.
Народна мудрість.
Х І Д У Р О К У
І. Організаційний момент.
Радий вас всіх бачити на нашому уроці літератури. Ми сьогодні
як справжні літературознавці будемо досліджувати літературний матеріал,
розкривати деякі таємниці. А в кінці уроку ви поділитеся своїми
спостереженнями і висновками.
1. З’ясування емоційної готовності до уроку.
- З яким настроєм ви прийшли на сьогоднішній урок?
- Чи боїтеся ви чогось у житті?
- Чого найбільше боїтеся?
2. Асоціативні вікна.
Поясни лексичне значення
Страх – це…
|
Підбери синоніми
|
Створи асоціативний ланцюжок
|
Підбери антоніми
|
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Поетична хвилинка.
- Боягузів завжди осуджують у народі, вони є і предметом насмішок. Про них
складено багато гуморесок, жартів та анекдотів.
- А як можна побороти страх?
- Відповідь на це запитання ми спробуємо
отримати впродовж декількох уроків, вивчаючи повість Лесі Ворониної «Таємне Товариство боягузів, або Засіб від переляку №9». А ще дізнаємося багато цікавого про
сучасну письменницю, яка пише захоплюючі
твори для дітей.
Перегляд трейлеру до твору.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Що називається повістю?
- Що називається пригодницькою повістю?
- Що таке сюжет твору?
- З яких частин складається сюжет?
- Як називається подія, що є моментом найбільшого
напруження?
ІІІ. Сприйняття
і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Розповідь
про письменницю (Мультимедійна презентація «Леся Воронина»).
Леся Воронина (справжнє ім’я Вороніна Олена
Анастасіївна) – улюблена письменниця
багатьох дітей, журналістка, перекладачка.
Літературні псевдоніми:
Гаврило Ґава, Ніна Ворон, Олена Вербна, Сестра Лесич.
Народилася 21 березня
1955 року у Києві в
письменницькій родині.(« Назвали Лесею на
честь Лесі Українки, та в паспортному столі не захотіли записувати, сказали:
«Таково імені нєту», а Леся, мовляв, – похідне від Лариси або Олександри, тож
мама записала мене Оленою. Та я все життя – Леся»). Дід - Прохор Воронин - був письменником, тато - художником-оформлювачем та
реставратором. Мама перекладала книжки з кількох європейських мов. Маленька
Леся почувалася білою вороною, бо розмовляла у російськомовному Києві українською. Рано
почала читати. І сама дуже швидко почала вигадувати різні історії. («Мені здавалося, що
це є в кожної людини. З подивом дізналася, що такі здібності мають не всі, а
діти ж люблять різні цікаві історії! Я й стала таким собі неформальним лідером
у садку, а потім у школі. Мої однокласники страшенно любили слухати ті кумедні
побрехеньки. А ще я вміла досить точно копіювати й пародіювати інших,
вигадувала різні сценки. Та хоча зростала в
літературному середовищі, письменники здавалися мені якимись особливими,
унікальними – куди вже мені до тих небожителів?! Але все одно писати почала
рано (для себе)
десь у першому класі»).
1972 р. вступила на
заочне відділення філологічного факультету Київського держуніверситету ім. Т.
Г. Шевченка, який закінчила 1979 р. За роки навчання встигла попрацювати
кур’єром у Спілці письменників України, лаборантом у школі, електромонтером на
деревообробному комбінаті, екскурсоводом у Музеї народної архітектури та побуту
в Пирогово і т. д.
Мандрувала Україною (автостопом) та Польщею (на байдарках). Протягом 1987–1991 рр. працювала редактором відділу літератури та мистецтва журналу
«Україна». З 1991 року працювала у дитячому журналі «Соняшник» (з 1992 до 2006 року — головним редактором часопису). Нині – автор та ведуча
програм на радіо
«Культура». Член Спілки письменників України, член
Асоціації Українських письменників. Пише для дітей, бо вважає, «що найкращі люди –
це діти й підлітки, вони щирі й безкомпромісні. Вони вірять, що світ можна
змінити на краще, вміють дружити й жертвувати собою заради іншого, сприймають
життя оголеними нервами. Це вже потім на людині наростає захисний панцир і вона
вчиться йти на компроміси, пристосовуватися й відмовлятися від найцінніших
речей заради грошей, слави, посади…»
В одному з
інтерв’ю Леся Воронина зауважила:
- Мені
здається, що найгірші вчинки людина робить під впливом страху. Наше суспільство
ніби й справді заражене вірусом страху, і я дуже хочу, щоб ми його позбулися.
Щоб ми не привчали своїх дітей змалечку пристосовуватися й озиратися на всі
боки, втягнувши голову у плечі. Отож, герої моєї пригодницько-фантастичної
повісті, потрапляючи у небезпечні, а часом і неймовірні ситуації, вчаться
долати переляк і перемагати власну слабкодухість, рятуючи інших. А ще я
переконана, що сміх — це неймовірно сильна зброя, адже всі паскудства у світі
роблять люди, цілковито позбавлені почуття гумору.
- Як же подолав страх, цю тяжку
недугу людства, головний герой повісті Лесі Ворониної «Таємне
Товариство боягузів, або Засіб від переляку №9»? Вам цікаво, як цьому звичайному українському хлопчині,
звичайнісінькому боягузові, вдалося врятувати Землю від космічних
прибульців, які заразили більшість людей вірусом страху? Тож для цього пориньмо у світ пригод, романтики, фантастики, починаймо
нашу захоплюючу подорож сторінками повісті.
2. Перегляд відео «Зустріч з відомою письменницею
Л.Ворониною»
3. Робота над змістом повісті.
Бесіда за запитаннями.
– Як звали головного героя повісті? (Клим Джура).
– Кого він вважав своїм неминучим лихом? (Кактуса).
– Яке справжнє ім’я Кактуса? (Сашко Смик).
– Коли саме розпочалася ворожнеча між Сашком і Климом? (Битися хлопці почали ще лежачи у візочках).
– Зачитайте, як після літніх канікул змінився Кактус? (Він став схожий на гібрид жирафа з
орангутангом. Тобто виріс одразу на дві голови й накачав м’язи, як у Шварценеґґера).
– Як почувався Климко під час зустрічі з Кактусом? Зачитайте цей епізод.(… втягував голову в плечі, як черепаха,яка
помітила небезпеку й намагається сховатися у панцир…)
– Що трапилося із Климком після останньої зустрічі із
Сашком? (Хлопчик несподівано полетів у
люк).
– Куди потрапив Клим? (
Климко потрапляє до ТТБ).
– За що Климу стало соромно, коли він побачив себе на
великому екрані? (Він побачив вулицю, по
якій щодуху мчала якась зіщулена перелякана істота. Це був Климко, який тікав
від Кактуса).
– Що запропонував механічний голос Климу? Як відреагував на
це хлопчик? (Взяти участь у таємному
експерименті. Схрестивши безіменний і середній пальці, пообіцяв стати агентом
ТТБ).
– Хто
з рідних працював у банку, де повинен був пройти своє випробування Клим?
(Бабуся).
– Які
захоплення були у бабусі Солі? (… готує найсмачніші пиріжки і понад усе на світі
любить квіти).
–
З ким проживав Климко? ( З мамою, батьком, бабусею).
–
Що змусило хлопчика
вступити в "бій" з прибульцями? (
Небезпека для життя бабусі).
–
Що нового дізнався Клим
про свою бабусю Соломію? ( Пані Соломія
видатний учений, вона винайшла протиотруту від вірусу страху).
- Що подумки наказав Климко прибульцям? (Відлетіти додому і ніколи не повертатися на
землю).
ІV. Систематизація й узагальнення знань.
1. Конкурс «Кросворд «Герої »»
Відгадайте героя
твору за його першою літерою
·
Сашко Смик.
·
Заєць.
·
Байбачок.
·
Соля.
·
Клим Джура.
·
Синьоморди.
С
|
С
|
||||||||||
З
|
|||||||||||
Б
|
|||||||||||
С
|
|||||||||||
К
|
Д
|
||||||||||
С
|
|||||||||||
2. Складіть інформаційне гроно до слів:
школяр
Клим боягуз
«поганський Паганіні»
член
ТТБ
3. Гра „Займи позицію”.
- Чи можна вважати Климка боягузом? Чому?
-Про
що ви сьогодні дізналися на уроці?
VІ. Оголошення результатів навчальної діяльності.
VІІ. Домашнє
завдання.
1)Творчий рівень.
Написати твір “Як я ставлюся до
Клима, головного героя повісті”
2)Достатній рівень.
Скласти кросворд за твором “Таємне товариство
боягузів, або засіб від переляку”
3)Середній рівень.
Намалювати ілюстрацію до одного
з розділів повісті, підібрати народні прислів’я та приказки про страх, боягузів
Додатки тут:
https://www.youtube.com/watch?v=95QOsQ3PPwg
Додатки тут:
https://www.youtube.com/watch?v=95QOsQ3PPwg
https://www.youtube.com/watch?v=xeXMaSq9SZY
Немає коментарів:
Дописати коментар